Thursday, March 19, 2009

Berbuat lah Amal Dengan Ikhlas Dan Bukan Kerana Dunia atau Riya’, Nescaya Kamu Mendapat Kebaikan Dunia dan Pahala Akhirat.

Allah berfirman: “Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, niscaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan. Itulah orang-orang yang tidak memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang telah mereka kerjakan” (Huud 11:15-16)

Nabi saw bersabda: “Sesungguhnya yg paling aku khawatirkan atas kamu sekalian adalah syirik kecil, riya’. Pada hari kiamat , ketika member balasan manusia atas perbuatannya. Allah berfirman: “Pergilah kalian pada org2 yg kalian tujukan amalan mu kepada mereka didunia. Lihatlah , apakah engkau dapati balasan disisi mereka?” (HR Ahmad, Hadis Sahih)

Al-‘Aufi meriwayatkan dari Ibnu Abbas r.a mengenai ayat ini, ia berkata: “Org2 yg gemar berbuat riya’ akan diberi balasan kebaikan mereka didunia dan mereka tidak dizalimi sedikitpun. Barangsiapa mengerjakan amal soleh dengan tujuan utk mendapat kesenangan dunia, baik puasa, salat tahajjud pada malam hari, dan ia melakukannya semata2 utk tujuan duniawi, maka Allah swt berfirman: “Berikanlah kepadanya apa yang ia cari didunia. Dan sia2 lah amal yg ia kerjakan demi meraih kesenangan dunia, sedangkan diakhirat ia termasuk org2 yg rugi”. (Ath Thabari (XV/263))

Qatadah berkata: “Barangsiapa yg dunia menjadi perhatian , niat dan tujuannya, maka Allah swt akan membalas kebaikannya didunia . Lalu diakhirat, ia tidak mendapat balasan kebaikan sedikitpun. Sedangkan org mukmin, ia akan mendapatkan balasan kebaikannya didunia, juga pahalanya diakhirat” (Ath Thabari (XV/264))

1 comment:

nurul fadhiila amni said...

na'uzubillah.. saya b'doa kpd ALLAH agar kmi semua dihindari dari tergolong dlm kalangan yg b'buat sedemikian.. syukru lillah