Saturday, September 12, 2009

Berbuatlah Kebaikan Nescaya Kamu Akan Diberi Ganjaran Yg Lebih Baik, Jauhi Kejahatan Kerana Kamu Akan Dibalas Yang Setimpal Dengan Kejahatan Itu

Berbuatlah Kebaikan Nescaya Kamu Akan Diberi Ganjaran Yg Lebih Baik, Jauhi Kejahatan Kerana Kamu Akan Dibalas Yang Setimpal Dengan Kejahatan Itu


Allah Berfirman: "Barangsiapa yang datang dengan (membawa) kebaikan, maka baginya (pahala) yang lebih baik daripada kebaikannya itu; dan barangsiapa yang datang dengan (membawa) kejahatan, maka tidaklah diberi pembalasan kepada orang-orang yang telah mengerjakan kejahatan itu, melainkan (seimbang) dengan apa yang dahulu mereka kerjakan" (Al-Qashash 28:84)

Pada ayat ini: "Barangsiapa yang datang dengan (membawa) kebaikan, maka baginya (pahala) yang lebih baik daripada kebaikannya itu", Ibnu Kathir menafsirkan dengan berkata: "Pada hari kiamat, pahala yang diberikan Allah lebih dari amal baik yg dilakukan oleh seorg manusia. Bagaimana tidak, kerana Allah swt senantiasa melipatgandakan pahala itu dengan sebanyak-banyaknya"

Penyataan diatas berbicara dlm konteks(maqam) keutamaan. Dengan keutamaanNya, maka amal kebaikan manusia dilipatgandakan pahalanya.

Pada ayat ini: "dan barangsiapa yang datang dengan (membawa) kejahatan, maka tidaklah diberi pembalasan kepada orang-orang yang telah mengerjakan kejahatan itu, melainkan (seimbang) dengan apa yang dahulu mereka kerjakan", Ibnu Kathir menafsirkan dengan berkata: "ayat ini memiliki makna yg sama dengan firman Allah swt yg berbunyi, "Dan barang siapa yang membawa kejahatan, maka disungkurkanlah muka mereka ke dalam neraka. Tiadalah kamu dibalasi, melainkan (setimpal) dengan apa yang dahulu kamu kerjakan" (An-Naml 27:90)

Dan disini yg terlihat adalah konteks (maqam) keutamaan dan keadilan. Dengan keutamaan dan keadilanNya, maka amal buruk manusia hanya dibalas dengan pembalasan yg setimpal"

No comments: