Sunday, December 19, 2010

Bertaqwalah Kepada Allah, Nescaya Allah Memberimu Taufiq Iaitu Petunjuk Untuk Membezakan Diantara Yang Haq dan Kebathilan.

Bertaqwalah Kepada Allah, Nescaya Allah Memberimu Taufiq Iaitu Petunjuk Untuk Membezakan Diantara Yang Haq dan Kebathilan.

Allah berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ

Allah berfirman: "Hai orang-orang beriman, jika kamu bertaqwa kepada Allah, Kami akan memberikan kepadamu Furqaan. Dan kami akan jauhkan dirimu dari kesalahan-kesalahanmu, dan mengampuni (dosa-dosa)mu. Dan Allah mempunyai karunia yang besar" [Al-Anfaal 8:29]

Apakah yang dimaksud kan dengan "Furqoon" yang disebutkan oleh Allah subhanahu wata'ala didalam ayat diatas?

Ibnu 'Abbas radiyallahu anhu, as-Suddi, Mujahid, 'Ikrimah, adh-dhahhak, Qatadah, Muqatil bin Hayyan dan selain mereka berkata "فُرْقَانًا" ertinya: "مخرجا" (JALAN KELUAR), Mujahid menambahnya, "في الدنيا والآخرة" (iaitu JALAN KELUAR MENUJU KESELAMATAN DUNIA DAN AKHIRAT). [Ath-Thabari (XIII/489,490)]

Dalam riwayat lain dari Ibnu 'Abbas radiyallahu anhu mengatakan "فُرْقَانًا" ertinya "نجاة" (KESELAMATAN). Dan dalam riwayat lain darinya, ertinya "نصرا" (KEMENANGAN).

Sementara itu Muhammad bin Ishak berkata: "فُرْقَانًا" ertinya:

"فصلا بين الحق والباطل" ertinya: (MAMPU MEMBEZAKAN ANTARA YANG HAQ DAN YANG BATHIL). Ibnu Kathir berkata:

وهذا التفسير من ابن إسحاق أعم مما تقدم وقد يستلزم ذلك كله؛ فإن من اتقى الله بفعل أوامره وترك زواجره، وفق لمعرفة الحق من الباطل، فكان ذلك سبب نصره ونجاته

"Penafsiran oleh Ibnu Ishak ini lebih umum dari yang disebutkan sebelum nya dan mencakup semua yang telah disebutkan, sebab orang yang bertaqwa dengan melaksanakan perintah-perintah Allah serta meninggalkan hal yang dilarang-Nya beerti dia telah diberikan taufiq (petunjuk) untuk membezakan mana yang HAQ dan mana yang BATHIL. Kemampuan ini merupakan sebab kemenangan, kejayaan dan jalan penyelesaian baginya dari pelbagai persoalan dunia dan menjadi sebab bagi kebahagiaan nya di hari Kiamat"

Ibnu Kathir menyambung lagi dengan berkata:

وتكفير ذنوبه -وهو محوها -وغفرها: سترها عن الناس -سببًا لنيل ثواب الله الجزيل، كما قال تعالى: { يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيَجْعَلْ لَكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ } الحديد: 28

"Allah akan mengampuni dosa-dosa mereka, serta kesalahan-kesalahannya ditutupi dari pandangan manusia., Hal ini merupakan sebab bagi diri nya untuk memperoleh pahala yang banyak dari Allah, sebagaimana firman-Nya: 'Hai orang-orang yang beriman (kepada para rasul), bertakwalah kepada Allah dan berimanlah kepada Rasul-Nya, niscaya Allah memberikan rahmat-Nya kepadamu dua bagian, dan menjadikan untukmu cahaya yang dengan cahaya itu kamu dapat berjalan dan Dia mengampuni kamu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang' [Al-Hadiid 57:28]"

[Ibnu Kathir, Tafsir Al-Quranul 'Azim, 8/29]

Kesimpulannya:

Bertaqwalah kepada Allah subhanahu wata'ala iaitu dengan melakukan perintahNya dan meninggalkan larangan Nya, kerana hanya mereka yang bertaqwa yang akan diberikan taufiq oleh Allah buat mereka, kemudian mereka mampu untuk membezakan yang mana adalah yang HAQ dan yang mana satu adalah yang BATHIL, tambahan pula keadaan masyarakat yang penuh dgn SYUBHAH dan menyebabkan sulit kita membezakan yang haq dan yang bathil kecuali dengan taufiq dan petunjuk dari Allah. InsyaAllah.

Allahua'lam.

No comments: